Social Networking by Google | Google+ ( Google Plus ) Review

8:48 PM

 

 

SALAM SEJAHTERA.

 

 

balik kerja, tengok twitter, andyhowtt tengah twit pasal Google+ (Google Plus) and dia invite TH untuk try. ape itu Google+ (Google Plus) ? sebenarnya ia adalah satu projek social networking dari syarikat Google. dan Google+ (Google Plus) sekarang masih berada di tahap percubaan. dan hanya boleh di-join via invitation sahaja bat masa nih. TH dah join Google+ (Google Plus) ni dan TH dapati ada sesetengah feature dalam Google+ (Google Plus) ni lebih kurang sama dengan Facebook. tapi ada sedikit ciri yang membuatkan TH rasa Google+ (Google Plus) ini sedikit lebih baik dan kemas berbanding Facebook. Jum kita tengok what’s inside Google+ (Google Plus).

 

 

image

 

 

gambar diatas menunjukkan main stream untuk  Google+ (Google Plus) yang mana semua status update frends korang akan masuk disini. tapi asa satu yang istimewa dalam Google+ (Google Plus) ni. korang boleh tentukan status update siapa je yang akan naik kat main stream ni by choosing stream dari circle mana je yang anda nak. ape tuh circle? kejap lagi TH akan ceritakan.

 

 

image

butang HOME , PHOTO, PROFILE, CIRCLE

 

 

image

ok, ni lah stream yang TH maksudkan tadi. korang boleh pilih status update mana je yang akan naik ke main streamkorang by selecting circle mana je yang korang nak. ok.. circle yang dimaksudkan ialah kumpulan yang terdiri daripada beberapa friends. contohnya, korang create satu circle yang dinamakan “blogger” dan masa tu, korang nak status update dari kawan-kawan under circle blogger je naik,so korang klik je kat stream, and klik kat “blogger” and hanya statu update dari blogger je akan naik. nak undo,tekan butang home.

 

 

 

 

bawah ni pulak is gambaran profile korang. nampak bersih kan? hak hak. stream TH tak penuh lagi. sebab baru sesangat join . siries rasa menarik je benda ni. ye la..jakun lagi. benda baru kan.

 

 

image

your profile wall

 

 

image

 

ok. satu lagi benda menarik dalam Google+ (Google Plus) is dekat bar notification, kat atas sekali sebelah kanan. is.bila ada noti, button noti akan bertukar ke merah. dan bila anda klik di noti, secara terus anda boleh balas on da spot komen di situ. tak perlu tunggu page laod untuk balas noti. best kan?

 

 

image

balas komen on the spot dalam bar notifikasi anda.

 

image

 

diatas pulak, ni adalah gambaran bila anda masuk bahagian circle (frends). so kat atas adalah list semua friend anda, and bawah is circle – kalau dalam facebook friend list or grup. ape yang bestnye, anda boleh klasifikasikan kawan-kawan anda mengikut apa yang anda nak. anda boleh create circle baru. tak kira lah berdasarkan minat ke..kerjaya ke..anything. macam TH, I’ve created circle named “blogger” dan dalam ni TH hanya masukkan kawan-kawan dari kalangan blogger. macam yang TH cakap kat atas tadik, bila nak tengok status update, tak la susah sangat sebab anda boleh pilih nak view status update berdasarkan circle. cemana nak add friend dalam circle ni? hanya semudah drag and drop.

 

image

 

 

imageand satu feature yang membuatkan TH rasa paling menarik disini is korang boleh Hangout. ape tuh hangout? hangout is korang boleh sesembang,chat sambil berwebcam. bukan hanya dengan seorang, tapi beberapa orang. cuba tengok gambaran diatas, TH dan rakan bloggers lain dah mencuba feature ini. dan sangat best. semacam kita melepak bersama. tapi semua berada jauh antara satu sama lain. untuk permulaan, kualiti untuk slot hangout ni masih pada tahap biasa lagi. ye lah.baru tryout untuk Google+ ni kot. nk hangout, cari butang hangout bewarna hijau di sidebar sebelah kanan.

 

 

 

 

 

 

 

image

 

and last but not least, antaramuka Google+ ni untuk photo komen adalah seperti diatas. segala komen akan naik di sidebar di tepi. anda boleh scroll komen tanpa gambar tu ternaik ke atas sekali. alah…kalau dalam FB tu, komen kat bawah. korang scroll nak tengok komen, gambar tertutup. isnt it? and TH rasa inilah antara ciri dalam Google+ yang menarik. u guys shud join it ok. opppsseee..tapi buat masa sekarang baru tryout or lebih kurang beta la. so,sape nak try kena via invitation. and via invitation pon, if ada ruang lagi, boleh la korang join. so, nantikan Google+ full version punya ok!

 

 

TH : sape nak try boleh la hantarkan korang punye emel dalam komen entry dibawah or DM TH on my twitter : @taufiqhelios

20 comments

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Contact Form

Name

Email *

Message *