Kem-Pink #rumahbro | @broframestone – macam mana menjana trafik

10:25 AM

 

 

 

SALAM SEJAHTERA.

 

sebelum mula taip panjang, ingat tak my #ww yang ke –4 ? kalau tak ingat <KELIK SINI> . dah tengok? ni la jawapan benda yang kiotrang serbu tuh :

 

 

SONY DSC

blackberry palybook syazwan sarawak yang punye.

 

 

kembali bercerita mengenai topik diatas, ape yang kami dapat, saye dapat especially masa kem kat #rumahro minggu lepas. perghh..dah genap seminggu kan. baru nk publish entry ni. bahaha..lantak lah. nama pon kem blog,so banyak la blogging stuff yang diperkatakan. tapi, ae yang utama TH dapat is bro ada cakap pasal macam mana nak menjana trafik. yes! trafik. dengan trafik,baru boleh buat pengiklanan seterusnya dapat duit. haha..duit je kan. selain tu dah trafik bagus baru lah blog dikenali ramai dan alexa rank naik. haha..alexa pulak kan.

 

sekadar perkongsian,,bro ada bercerita yang kita punya readers ni terdiri dari dua main group :

 

  • readers yang datang bila kita ping blog kat grup  or page.
  • readers organik – yang datang walalupun kita tak ping kat mana-mana pon entry terbaru kita.kiranya pembaca setia lah.tak kira la silent reader ke hape

 

ok. untuk readers/trafik yang dijana dari readers kumpulan pertama memang agak senang nak dapat. sebab ape TH kata senang, korang buat je entry tun menarik..tajuk gempak sure kalau ping,ada orang nak masuk. sebagai contoh try buat tajuk entry “PANAS! ENTRY 18SX” kumfem ramai akan rasa nak klik. betol tak? so,untuk trafik yang didapati dari kumpulan pertama tuh agak senang.cuma kita kena pegi promote je. samada cara ping or BW.

 

 

cabaran sebenar is untuk mendapatkan trafik dari kumpulan kedua tu. sebab ape susah. ye lah. susah kot nak dapat pembaca setia.macam TH punya blog pon,tah..TH tataw sape my readers melainkan yang tinggal komen. bahaha! yang TH tawu,silent readers my blog ni ada lah sikit..lalala~ terdiri dari kawan kampus. kat sini la cabaran sebenar kita macam mana nak menawan hati supaya orang sentiasa datang ke blog kita. so,sini TH ada sikit la hasil dari pemerhatian TH,blog macam mana yang orang suke masuk :

 

  • blog yang tak terlalu berat
  • blog yang kemas
  • blog yang tiada auto play music. kalau ada auto play tu TH sendiri malas nk masuk dah blog tu.
  • blog yang owners dia peramah dan selalu reply komen pembaca
  • blog yang kontent menarik serta gaya penulisan yang menarik.
  • blog yang senang dikomen : takde captcha bagai bila nak komen tu.
  • blog yang jelas target audien nya . maknanya dai tawu adakah samada target pembaca owner ini adalah terdiri dari blogger dan juga bukan blogger.

 

 

yang tu je kot TH rasa. kalau ada penmabahan sila la tambah kat bahagian komen yah. tapi point terpenting macam mana nak dapatkan readers yang setia, TH rasa yang paling penting is target grup blog tu. kalau rasa nak buat blog untuk bloggers, kena la betul pengisian. kalau rasa nak buat blog umum, takyah la asyik-asyik entry pasal blog dan duni blogger je. paham?

 

so,TH rasa ni la antara salah satu dari banyak ilmu yang TH dapat masa kem kat #rumahbro ritu yang TH nak kongsikan. nak lagi? tunggu..who knows ada lagi ke..ehe Smile

 

 

SONY DSC

antara yang join Smile

 

TH : ok..entry ni sangat panjang.bahaha!!

10 comments

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Contact Form

Name

Email *

Message *