Bible Berleluasa ; Adakah Ia Ancaman Terhadap Umat Islam?

7:36 PM

 

 

 

SALAM SEJAHTERA.

 

bila bercakap bab kitab suci bagi setiap agama. adakah benda ini suatu isu yang sensetif? terutama bila kita bercakap mengenai Al-Quran yang mana ia adalah kitab suci bagi penganut agama Islam. Pelbagai cara yang dilakukan untuk menjaga kesucian kitab ini. tapi kali ini kita bukan nak bincangkan pasal cara-cara nak preserve Al-Quran. tapi adakah Bible yang semakin berleluasa dalam Malaysia secara bebas akan mengancam umat Islam? itu persoalannya.

 

 

 

perkembangan baru bersempena pilihanraya sarawak 16 april ini, kerajaan telah meluluskan permohonan pihak kristian untuk membawa masuk bible ke dalam malaysia tanpa sebarang syarat. kalau dulu, bible hanya akan diluluskan untuk masuk ke dalam malaysia dengan cop perkataan “hanya untuk kegunaan penganut agama kristien” tapi sekarang..atas desakan dan permohonan pihak terbabit.. mereka-mereka telah bersetuju untuk membuang cop tersebut dah bible akam masuk ke dalam malaysia secara “lulus bersih”. natijahnya..selepas ini..bible dgn bebas akan memasuki malaysia..so, ape pandangan readers? adakah isu ini akan menjadi satu ancaman terhadap umat Islam dan kesucian agama Islam itu sendiri?

 

 

 

 

sepertimana yang kita tahu.. penggunaan kalimah ALLAH di dalam bible telah pon mendapat kelulusan. kalau tak lulus, tak la bible dalam bahasa indonesia yang ditahan..yang menggunakan perkataan ALLAH tuh dilepaskan.padahal kalimah ALLAH tu dah termaktub dalam AMCP sebagai salah satu perkataan ekslusif untuk agama Islam sahaja. so.kalau difikirkan la..maybe kedepan ni ada desakan pulak mintak nama bible pon tukar guna nama Quran. Quran agama Kristien. tiba masa tuh..ape kita boleh buat? sebab perkataan Al-Quran masih takde lagi dalam peruntukan undang-undang bahawa ianya hanya eksluif untuk penganut agama Islam. Fikirkanlah…

 

 

 

TH : any comment bout this?

0 comments

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Contact Form

Name

Email *

Message *