Kisah Adik Siti Musliha | Rentetan Hidup Beliau.

4:21 PM

 

 

 

SALAM SEJAHTERA.

 

 

 

 

 

kenal gadis dalam gambar diatas? pernah dengar nama Siti Musliha Mohd Mustafa? kalau tak pernah dengar nama tuh,penah  dengar lagu yang dia nyanyi tak? and kalau tak silap TH, dia pernah berlakon dala TV series terbitan TV3 dulu.tetiba masa maca majalah Mastika edisi OKTOBER 1994 terbaca pulak artikel emengenai Siti Musliha ni. rasa tersentuh hati dengan kecekalan gadis cilik ni walaupun dia ni tak sesempurna orang lain. jum tengok sedikit sebanyak mengenai rentetah hidup adik Siti Musliha ni.

 

Dihairkan pada 10 JANUARI 1983. masa tuh TH tak lahir lagi. anak kepada pasangan Mohd Mustafa Manap dan Rohani Atan ini dilahirkan dalam keadaan tidak normal. beliau mengalami kecacatan seluruh anggota badan.dilaporkan bahawa semasa lahir beliau tidak mempunyai batang hidung,dan salah satu lubang hidungnya terletak di atas kening juga keduduka mata beliau tidak normal. setelah 11 tahun mengahrungi hidup yang perit, Siti Musliha mendapat perhatian dari Datin Seri Dr. Wan Azizah yang pada ketika itu menghadiri program sekolah penyanyang di sekolah rendah kebangsaan bukit damansara. bermula saat itu lah beliau mendapat perhatian dari seluruh masyarakat.

 

Siti Musliha telah menjalani pembedahan re-construction pada kali pertama pada tahun 1984 di sebuah hospital di Adelaide, Australia. pembedahan kali pertama ini telah memakanmasa selama 10 jam. pembedahan dilakukan untuk membentuk wajah Siti Musliha. selain itu, doktor juga telah menjalan pembedahan untuk memisahkan jari beliau.

 

pada tahun 1988, Siti Musliha telah menjalai satu lagi pembedahan untuk membetulkan kedudukan mata beliau. manakala pembedahan ketiga telah dijalankan pada awal Ogos 1994 untuk membetulkan kedudukan hidung beliau yang sebelum ini dibentuk pada pembedahan pertama. kesemua pembedahan ini memakan belanja hampir 1 juta. banyak kan? dan terima kasih kepada rakyat Malaysia yang prihatin pada masa itu untuk membatu Siti Musliha.

 

TH tersentuh dengan satu dialog dimana Siti mesliha berkata “Saya tidak takut,tidak gementar. Kalau ada yang pandang hina, tak apa” . tersentap woo dengan statement Siti Musliha. Dia rehda dengan segala ketentuan. Siti juga pernah bertanyakan kepada ibu beliau. “Mak, kenape Siti jadik macam ni?” . kalau lah korang sume jadik mak dia, ape yang korang nak jawab? sebelum tamat entry tribute kepada Siti Musliha ni, jum tengok persembahan beliau kat bawah ni

 

 

 

 

 

 

TH : sepanjang masa buat entry ni..TH tak henti henti dengar lagu Siti Musliha ni. dah lama download. today baru teringat nak dengar balik and..ape ea cerita Siti Musliha sekarang?

25 comments

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Contact Form

Name

Email *

Message *