. Letupan Loji Nuklear Fukushima | Kerajaan Jepun Memberi Jaminan

9:17 PM

 

 

SALAM SEJAHTERA.

 

 

ekoran Tsunami di Jepun yang membawa kepada letupan di loji nuklear Fukushima, kerajaan Jepun memberi jaminan bahawa tragedi Chernobyl yang pernah berlaku ke atas negara Russia tidak akan berulang sama sekali. kalau korang nak tawu ape itu tragedi chernobyl, klik sini. berikut petikan berita dari akhbar tempatan :

 

TOKYO: Agensi Keselamatan Nuklear Jepun hari ini menjelaskan sememangnya tiada kemungkinan berulangnya tragedi Chernobyl dalam kejadian letupan di reaktor nombor satu loji nuklear Fukushima, kata Menteri Strategi Kebangsaannya, Koichiro Genba, hari ini.


Beliau yang dipetik akhbar Jiji Press berkata demikian dalam reaksinya terhadap laporan Agensi Keselamatan Nuklear dan Keselamatan Industri pada mesyuarat Parti Demokratik Jepun, di sini. – AFP

sumber: Berita Harian

 

 

tengok dari berita diatas, insyaALLAH semua akan selamat. tapi pernah tak korang terbaca statement ni :

 

A NUCLEAR POWER PLANT IN FUKUMI JAPAN EXPLOADED AT 4.30AM TODAY. IF IT RAINS TOMORROW OR LATER DONT GO OUTSIDE.. BE SURE THAT YOU HAVE RAIN PROTECTOR COZ IT IS ASID RAIN AND MAY BURN YOUR SKIN, HAIR & HAVE CANCER.

 

pendapat TH, sekali lagi pihak media telah mengeluarkan kenyataan dalam Berita Harian harini yang mengatakan bahawa kesan radiasi tersebut takkan sampai ke Malaysia berikutan beberapa faktor iaitu :

 

 

  • Negara Malaysia terletak jauh dari Jepun
  • Aliran angin dan suhu pada masa berlaku letupan itu sedikit sebanyak telah menolong untuk mendorong supaya kesan radiasi tidak tersebar jauh.

 

 

untuk penerangan lanjut mengenai isu ini [KLIK SINI]. so, TH harap korang berhenti la menyebarkan statement berantai diatas sebab ianya hanya mengundang panik.

 

 

TH : kaji dulu kesahihan sebelum kita menyebarkan sesuatu perkara

4 comments

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Contact Form

Name

Email *

Message *