. Chromebook Internet OS

1:53 AM

 

 

SALAM SEJAHTERA.

 

 

 

dua tahun lepas google inc tlah mengumumkan mereka akan mengeluarkan satu OS baru menggunakan sistem enjin google chrome. Chrome semenjak pengenalannye semakin dikenali dengan kepantasan enjin dan ke ‘mesra’ penggunanya. Pada <tarikh> google telah memperkenalkan netbook mereka di bawah jenama Samsung dan Acer. Netbook mereka menggunakan Chrome Os sepenuhnya.

 

 

A lil bit about the Os

‘Chromebooks are built and optimized for the web, where you already spend most of your computing time. So you get a faster, simpler and more secure experience without all the headaches of ordinary computers.’

 

http://www.google.com/chromebook/#

 

 

Chrome Os adalah satu inovasi yang menggunakan teknologi Cloud Computing. Secara kanak-kanak nya, ini bermakna semua simpanan data (info ataw pun aplikasi) disimpan di dalam satu awan network di internet. Simpan gambar? dalam internet. Simpan Game? dalam internet. Simpan Porn? pun dalam internet. Tetapi teknologi C.Computing ini hanya membenarkan pemilik data untuk menggunakan akes penuh untuk data-data yang disimpan. (kira selamat la tu).

 

Chrome netbook hanye menggunakan Chrome Os. Boleh cold reboot dalam masa 8 saat sahaja. Netbook ini tidak mempunyai storan (hard disk). Tapi mempunyai segala fungi/ hardware lain yang lazim terdapat di netbook biasa.

 

“basically if u use this u don’t have to worry about installations, updates, or malicious programs as google claims”

 

Namun buat masa ini, netbook ini hanya boleh didapati di US. Masuk akal, Internet sana memang laju. Persoalannya, google mendakwa Chrome netbook akan merevolusikan penggunaan komputer, tapi kalaw di tempat kite boleh ke? internet kita sentiase agak ketinggalan berbanding sesetengah negara. Jadi, kite ni bole gune ke? kalaw boleh, mesti blogger dan internet addicted hepi sebab Chromebook ini boleh diumpamakan seperti makan internet,minum internet,tidur internet and tak nak risau pasal installation,storan tambahan dan segala bagai sebab segalanya online. inilah definisi terbaru bagi phrase EVERYTHING IS AT YOUR FINGERTIPS.

 

ranking kualiti internet malaysia kalau dibandingkan dengan negara lain

 

 

TH : best kan?

6 comments

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Contact Form

Name

Email *

Message *