Masalah Rabun Warna? USJ Optometrist Ada Penyelesaiannya

5:55 PM



SALAM SEJAHTERA


Nak dijadikan cerita, semalam abam dijemput ke rumah sorang kawan ni untuk minum petang sambil dia nak bercerita mengenai trip dia ke Ladakh. Masa kami semua tengok tengok gambar tu abam tengok kawan yang sorang ni macam berkerut dahi.


Habis tengok gambar dan bercerita pasal pengalaman travel, kami main lah game UNO and bila start game tu, abam letak lah kad kaler biru. Tetiba dia tanya "tu kaler biru ke hijau?". Abam rasa kawan tu ada masalah Color Blind. Cuba korang yang baca posting ni tengok gambar kat bawah ni, ada tak kaler yang korang macam keliru.






Terlanjur bercerita pasal Color Blind ni, untuk pengetahuan, orang yang ada masalah Color Blind atau Rabun/Buta warna ni kebanyakkan susah nak bezakan warna Biru dan Hijau. Tapi, tak semestinya Color Blind tu terus nampak hitam putih je. Ada 3 jnis Color Blind kalau korang nak tau. Pertama is DEUTERANOPIA yang mana jenis ni diorang akan ada masalah pada warna hijau. Kedua is PROTANOPIA yang mana pesakit jenis ni akan ada masalah pada pengesanan warna merah. Ketiga, TRITANOPIA yang mana mereka ni bermasalah terhadap pengesanan warna biru. Akhir sekali, ACHROMATOPSIA dan yang ni lah pesakit akan nampak hanya warna hitam dan putih sahaja.


source : Google Image. editing wording and combine gambar mestilah abam kan! HAHA


So kalau untuk urusan seharian mesti susah kan? Lagi lagi kalau nak travel. Macam mana nak enjoy kecantikan tempat yang korang pergi tu kan? Bayangkan korang pergi jepun masa autumn, tapi korang ada masalah Color Blind, mestilah frust kan sebab tak dapat menikmati sepenuhnya pemandanganyang cantik tu. Nak pakai cermin mata khas untuk Color Blind? macam susah je and macam tak berapa cantik je.

Sini abam nak bagi cadangan, baru baru ni abam ada dengar yang USJ OPTOMETRIST ada menyediakan servis eye test khas untuk mereka yang ada masalah Color Blind ni. Bukan ada servis test je, diorang pon ada menyediakan khidmat nasihat dan jualan contact lens khas untuk mereka yang ada masalah ni.

So korang boleh menjalani kehidupan seharian dengan selesa. Kalau travel pon takde masalah, pakai dan you're ready to go! mudah kan? Lepas tu pulak, katanya tak banyak kedai optometrist yang ada jual Color Blind Lens ni sebab benda ni very spesifik. Ada masalah lain selain Color Blind? Boleh jugak rujuk kat USJ OPTOMETRIST haaa. takde masalah. 

Kita pon kalau pergi ke optometrist mesti nak yang betol betol boleh attend dengan setiap pertanyaan kita kan? Korang jangan risau, USJ OPTOMETRIST ni memang trusted optometrist untuk kawasan Lembah Klang dan sekitarnya sebab diorang ni memang terkenal dengan servis dan skill yang tiptop! 


Now dah tahu kan kat mana nak cari? Korang boleh rujuk kat bawah ni:


lawat Facebook Page : USJ OPTOMETRIST untuk info lanjut atau korang boleh ke HQ atau Branch. Alamat kat bawah ni :




USJ OPTOMETRIST

HQ : 28, Jalan USJ 10/1E, Taipan, Subang Jaya, Selangor
Tel : 03 8011 9038

Branch : Second Floor, Mediplex SJMC, No.1 Jalan SS12/1A, Subang Jaya
Tel : 03 5611 5589





0 comments

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Contact Form

Name

Email *

Message *