TRAVEL 101 ; MENYUSUN ITINERARY

10:16 PM

 

SALAM SEJAHTERA.

trend travel acah acah bekpekes nampaknya semakin mendapat sambutan dikalangan meleis sebab dari segi kos, adalah sangat jimat. kadang2 dok nampak ramai kat grup acah bekpekes terulung di pesbuk tu yang tanya ;

“hai saya nak ke jepun, boleh cadangakan tak ape yang saya nak buat, nak stay mana and macam mana eh transport masa kat sana, plug berapa pin.”

biasanya saya akan jawab “mohon google dulu, dah betul tak dapat baru tanya balik” . but for the sake of my readers here, jom kita berkongsi macam mana nak setelkan pertanyaan diatas. and kata kunci paling penting is “RAJIN MEMBACA” .

first and foremost, lepas beli tiket (ramai je macam ni beli tiket dulu baru cari info. samalah TH pon haha), kalau nak travel acah acah bekpekes and takmaw pakai travel agent, kita kenalah rajin. tak kira rajin bertanya atau rajin membuat kajian. tapi paling utama buat kajian dulu baru bertanya. ada pulak yang malas biar kawan je buat itinerary, dia tak studi langsung and bila sampai kat destinasi mulut bebel lebih dari perempuan lagi sebab tak selesa. haha! itu contoh je ye. takde kena mengena dengan memana traveler pon ye.

 

ok mari kita senarai beberapa sumber yang boleh digunakan untuk buat kajian nak ke sesuatu destinasi. ini pengalaman saya je ye

 

1 – Triposo.

TH suka pakai apps triposo ni sebab dalam ni diorang huraikan tempat tu secara ringkas tapi terperinci. contohnya sejarah tempat tu, masa melawat, ada entrance fee ke idok, macam mana nak sampai sana and attraction nearby. so bila ada maklumat maklumat diatas tu, senang la nak merangka route dan kemana nak pegi lepas melawat tempat tu.

2 – Trover .

Apps trover ni pulak adalah apps yang kawan jauh saya di Amerika yang cadangkan. mesti korang kenal kan Hannah. haha. dia cadangakan apps ni. best jugak. apps ni kita boleh explore tempat tu berdasarkan photo sharing oleh traveler yang lain. korang pon boleh share gambar jugak dalam apps ni.

3 – Lonely Planet.

Lonely Planet pon merupakan salah satu bahan rujukan TH jugak kalau nak travel. tapi tak berapa berkenan sebab buku ni terlalu detail since TH malas nk serabut serabut baca tulisan meleret leret.

4 – Travel Pamphlet.

Selain tu, travel pamphlet jugak adalah cukup berguna untuk korang buat kajian kalau nak pergi ke satu satu destinasi tu. macam mana nak dapat? kalau ada kawan yang suka travel jugak, mesti kadang kadang diorang ada simpan pamphlet tempat yang diorang pegi tu kan? haa mintak lah pinjam kejap. kalau takde pon, google je site tourism destinasi yang korang nak pegi tu.

5 – Website/Google.

ok yang ni paling senang. dari A-Z korang boleh jumpa kalau rajin. bukan setakat mencarut di facebook atau twitter sajew. nak cari info tempat korang nak pegi, cara nak sampai ke sana and nak contoh itinerary pon ada. gugel sajelah!

6 – Interview kawan yang pernah pergi ke destinasi tersebut.

Ini pon salah satu cara nak dapatkan info ke tempat yang kita nak pergi. tapi saya nasihat buat kajian dlu,habis tak dapat barulah start tanya around. hihi

 

 

ok now, bila dah ada info tempat nak pegi, baru senang nak susun perjalanan. catat berapa hari anda ada kat sana and start lah susuh itinerary. contohnya kalau ke tokyo, hari pertama nak jalan jalan di ueno, habis jalan di ueno carilah yang berdekatan agar perjalanan anda tersusun dan tak kucar kacir sebab kejap utara, kejap selatan, lama lama sesat barat. haha!

habis susun tempat nak pergi ikot hari, dalam masa yang sama tengok transportation ape yang ada and paling mudah akses serta paling menjimatkan. sebagai contoh, nak gerak di india, sama ada auto atau bas atau tren? seharusnyalah bas dan tren adalah yang paling murah dan menjimatkan. haaa macam tu lah. contoh lagi, kalau anda kejar masa and ada bajet lebih, contohnya, kalau pegi jepun tu naik lah shinkasen sebab laju. tapi mahal lah sikit. kalau tak mengejar masa boleh je naik standart train diorang. lebih murah.

oklah itu je kot petua saya on how nak susun itinerary. sape cakap susah? maaf kalau tak lengkap, saya masih belajar lagi. doakan trip jepun saya selamat pergi selamat pulang ye! nnti kita sembang lagi aite!

Kembara Media Jubli Emas Felcra

11:38 AM

 
SALAM SEJAHTERA
 


Kalau bercerita pasal FELCRA mesti ramai tak taw sangat kan? kalau sebut FELDA mesti semua dah tahu sebab felda ni feymes. meh cerita sikit pasal FELCRA.
 
ff
"Lembaga Penyatuan dan Pemulihan Tanah Persekutuan atau FELCRA telah ditubuhkan pada tahun 1966. Matlamatnya ialah untuk membangunkan sektor luar bandar dengan membantu penduduk-penduduknya menyertai aktiviti-aktiviti ekonomi negara Malaysia dan seterusnya meningkatkan taraf hidup dan nilai kehidupan mereka. Mulai 1 September 1997, semasa dikorporatkan, FELCRA telah ditukar nama kepada FELCRA Berhad dan statusnya telah bertukar dari sebuah Badan Berkanun kepada sebuah Syarikat milik penuh Kerajaan. Penukaran entiti korporat ini membolehkan FELCRA Berhad menyusuri bidang perniagaan yang baru selaras dengan aspirasi pembangunan nasional. " sumber ; Wiki FELCRA
 
baca juga : FELCRA FAQ
 
 
Bersempena jubli emas felcra, pihak FELCRA Berhad ada buat satu event konvoi media ke Lumut,Pperak untuk mendedahkan kejayaan FELCRA kepada media. Event ni dipanggil "Kembara Media Jubli Emas Felcra Berhad" dan dalam event ni,  50 kereta telah berkonvoi ke Lumut,Perak. Antara peserta yang terlibat adalah pihak Felcra dari wilayah wilayah lain termasuk Pahang, Terengganu dan lain lain lagi. Kami geng hai blogger!  juga dijemput atas tiket media bersama dengan media arus semasa yang lain.
 
 
 
Photo 23-09-2016, 09 42 17
 
 
 
 
Hari Pertama, (23/09/2016) kami bertolak seawal 7 pagi dan berkumpul di Restoran Jejantas Sungai Buloh sementara majlis pelancaran berlangsung di sri pentas. Pendaftaran media yang menyertai konvoi ni dibuat di kawasan restoran jejantan sungai buloh. kami diberi pelekat kereta dan duit elaun tol dan minyak dari FELCRA bernilai RM300! satu kereta. wohaa!! thanks FELCRA sebab menjaga kebajikan peserta konvoi.
 
 
 
Photo 23-09-2016, 09 51 25
 
 
 
Kami bertolak dalam pukol 10.30 dari Sungai Buloh dan exit di Sungkai dan kami berhenti untuk solat jumaat di masjid dekat kawasan Jalan Kampung Teluk Rabiah. sorry TH terlupa nama masjid tu. Habis solat, teruskan perjalanan. rasa lunyai gila dalam kereta. hampir 5 jam perjalanan tak sampai pon lagi.
 
 
 
Photo 23-09-2016, 13 24 10
 
 
 
Ikot punya ikot kereta leading kat depan, rupanya kami terpisah dengan konvoi dan leader depan pulak tak sure jalan. Sepatutnya sampai di Felcra Lekir, kami terus sampai ke Hotel Swiss Garden iaitu tempat penginapan kami malam nanti. jauh kot sesat! 20 minit perjalan patah balik ke Felcra Lekir.
 
 
 
IMG_1524
 
 
 
Jamuan Desa sempena menyambut Kembara Media Jubli Emas Felcra ni meriah. Makan sedap-sedap orang Felcra Lekir sediakan. Ada deroyan (durian) dan moktan (rambutan) siap! Maka kami geng media makan lah dengan lahapnya. kat sini dapat goodies ikan bilis.
 
 
 
IMG_1429
 
 
 
Sementara makan tu, generasi pertama antaranya Haji Hamzah yang merupakan peserta generasi pertama menyediakan tayangan multimedia dan bercerita macam mana permulaan memugaq (bukak) Felcra ni. Cukup susah katanya. tapi berkat usaha gigih, akhirnya Felcra Lekir ni dah jadi maju.
 
 
 
IMG_1496
 
 
 
 
Setel makan, pihak media yang ada dibawa melawat kawasan kampung menaiki traktor berhias. meriah sangat! Traktor berhias kami disertai oleh salah sorang ketua kampung di Felcra Lekir, Haji Hamzah. sepanjang perjalanan, Pakcik Hamzah bercerita mengenai sejarah sejarah Felcra dan menunjukkan kemajuan yang dicapai penduduk Felcra Lekir. dari tanah terbiar sampai jadi sebuah perkampungan yang super cantik! Hasil usaha peserta dan sokongan dari Felcra. Habis program petang tu, kami sambung berkonvoi ke hotel dan bermalam disana.
 
 
 
 
IMG_1516
 
 
 
 
Untuk slot malam. pihak Felcra telah menyediakan slot khas bagi kami pihak media bersama pengerusi Felcra iaitu Datuk Bung Mokhtar iaitu Networking Dinner bersama Media.
 
 
 
 
IMG_1605
 
 
 
 
Datuk sampai je dia terus suruh semua dinner dulu and lepas tu baru dia bagi ucapan. dalam ucapannya, Datuk Bung meminta pihak media untuk menulis dan memperkenalkan Felcra supaya orang ramai lebih mengenali Felcra.
 
 
 
Photo 23-09-2016, 20 24 07
 
 
 
 
Nasib baik datuk tak berucap lama dan lepas sesi ucapan dan temu ramah, ada pulak pertandingan karaoke. Alhamdulillah dengan desakan neyra dan rakan blogger yang lain, TH saje je join and tak sangka pulak dapat tempat ketiga. Tak kurang jugak cabutan bertuah malam tu sangat superb. Hadiah paling grand yang ada malam tu is LED tv 43 inch. Telan air liur jelah tengok orang lain dapat. Ingatkan da habis dah felcra buat suprise kat kitorang, rupenya ada lagi. malam tu jugak kitorang dapat kain dari jekel. Alhamdulillah raya tahun depan tak payah beli kain dah. tinggal nak tempah je.
 
 
 
 
Photo 23-09-2016, 23 20 26
 
 
 
Hari kedua (24/9/2016) kami bangun seawal 5 pagi dan checkout dari hotel dan bergerak pukul 6.30 pagi sebab rombongan kami ada program bersarapan ni Pusat Benih Padi Felcra Seberang Perak, Perak. dapat goodies lagi hakhak! Kali ni sebab melawat pusat benih padi, kami semua dapat goodies beras baru. beras fresh! yeah dah ada ikan bilis. dah ada beras. boleh buat nasi lemak dah ni.
 
 
 
Photo 24-09-2016, 09 59 12
 
 
 
 
Kalau korang nak tahu, Pusat Benih Padi Felcra Seberang Perak dah beroperasi dari 1991 lagi. Dengan keluasan 10 ribu hektar, kuota pengeluaran bagi pusat ni dah mencecah 8.8 ribu matrik tan setahun. Pusat Benih Padi ni jugak selain mengeluarkan beras, diorang pon ada keluarkan benih padi untuk para petani. kalau dulu benih padi hanya dikeluarkan oleh Jabatan Pertanian.
 
 
 
 
Photo 24-09-2016, 09 23 37
 
 
 
 
 
Selain tu, kat sini jugak ada team R&D sendiri dan felcra jugak merupakan pioneer bagi teknologi padi clearfield di malaysia. apa itu padi clearfield? Setahu TH dari bacaan sikit sikit, padi clearfield ni adalah padi kebal racun rumpai yang digunakan bagi membasmi padi angin. So maksudnya peratusan untuk padi angin bercambah biak dan merosakkan padi adalah kurang dengan adanya teknologi clearfield ni.
 
 
 
 
Photo 24-09-2016, 09 22 26
 
 
 
 
Lepas taklimat, kami semua dibawa untuk menyaksikan demonstrasi ELA Gyrocopter yang digunakan untuk proses pembajaan dan meracun. Untuk pengetahuan,Ggyrocopter ni dibeli dari Eropah dan FELCRAjugak merupakan pioneer dalam penggunaan Gyrocopter ni. Dari segi kos, Gyrocopter ni hanya menggunakan minyak RON97 instead of guna kerosin iaitu bahan api kapal terbang yang agak mahal.
 
 
 
 
Photo 24-09-2016, 09 42 18
 
 
 
 
Selain tu, Gyrocopter juga menjimatkan kos dari aspek tenaga kerja dan masa. dalam masa yang sama, FELCRA juga buat demonstrasi Penanaman Padi menggunakan Jentera Tanam (Transplanted) dan Pointed Seeder yang mana penggunaan jentera tanam padi dapat membantu dalam meningkatkan penghasilan padi yang berkualiti tinggi.
 
 
 
 
Photo 24-09-2016, 09 54 12
 
 
 
 
Lepas habis sesi penerangan dan taklimat , kami dibawa pulak untuk sesi pengenalan dan penerangan Koperasi Peserta Peserta Felcra Seberang Perak di Dataran Koperasi. Goodies time! Dapat goodis barang barang koperasi pulak. Kerepek dan segala makanan sedap semua dapat.
 
 
 
 
Photo 24-09-2016, 12 36 04
 
 
 
 
Taklimat disampaikan oleh Pengerusi Koperasi sendiri. Koperasi ini telah ditubuhkan dan didaftarkan semenjak tahun 1986. Pada asalnya koperasi ini dianggotai hanya seramai 315 peserta. dan hanya berbekalkan saham bernilai RM35,000.00. Diceritakan, pada permulaan, modal dikutip hanya berjumlah 10sen dari setiap peserta. Sehingga tahun 2016, bilangan ahli meningkat kepada 1,832 orang dan saham terkumpul adalah sebanyak RM4,211,155.72 manakala nilai urusniaga sehingga tahun kewangan terkini adalah berjumlah hampir RM40 juta. Selain menjalankan aktiviti perniagaan yang biasa, koperasi ini jugak memiliki 300 ekar tanah yang dijadikan sebagai Mini Estet dan mendapat beberapa kontrak teknikal dari kerajaan tempatan. Aktiviti perniagaan yang dijalankan diatas adalah sumber utama pendapatan koperasi seterusnya menyumbang kepada pengahihan dividen yang tinggi kepada peserta. Pencapaian terkini mereka adalah mendapat pengiktirafan sebagai koperasi terbaik bagi empat tahun berturut turut oleh KKLW.
 
 
Selesai sesi pengenalan, kami dibawa melawat ke perumahan generasi kedua Felcra sebelum ke Pejabat Besar FELCRA Seberang Perak untuk majlis makan tengahari dan penutupan program.
 
 
 
 
Photo 24-09-2016, 13 00 20
 
 
 
Dalam ucapan penutupan oleh Pengurus Besar FELCRA, beliau berharap agar pihak media dapat mengwar-warkan mengenai kejayaan yang telah dicapai oleh felcra dan berharap semoga kawasan pertanian FELCRA di Seberang Perak akan dikekalkan statusnya sebagai kawasan pertanian dan tidak diubah menjadi status kawasan pembagunan. Selain itu, bersempena program kembara media ini jugak, felcra telah melancarkan tagline baru iaitu "PERAK". Tak dilupa. goodies ketujuh jugak ada kat sini. dapat hamper selepas majlis bergambar dan penutup.
 
 
 
 
Photo 24-09-2016, 15 02 47 (2)
 
 
 
 
Overall, pengalaman TH bersama felcra selama 2 hari adalah sangat membuka mata mengenai apa itu FELCRA dan kejayaan yang dah diorang kecapi. Orang ramai patut diberi pendedahan yang lebih untuk mengenali FELCRA. Terima kasih felcra dengan semua elaun dan goodies yang amat banyak sepanjang program berlangsung. akhir kata, FELCRA kaya kot!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Contact Form

Name

Email *

Message *