KEMBARA EROPAH : PARIS

3:39 PM



Salam Sejahtera

bersempena MAS buat promo RM999 ke London, meh abam nak ajak semua kembara ke bumi eropah sikit. tapi kali ni kita just cerita untuk paris dulu okay. ceritanya, trip abam ke eropah kali ni meliputi tiga negara. FRANCE (paris) , HOLLAND (amsterdam) dan ENGLAND (london). flight kitorang haritu dari Kuala Lumpur ke London Heathrow. 13 jam perjalanan. sampai je kat london punya airport, rushing ke St. Pancras punya station. dari heathrow naik bas ke main terminal untuk naik subway ke St. Pancras nak kejar bullet train ke Paris.



bullet train from london to paris


kalau tak silap 4 jam kot naik train ke paris. yan pastinya sejam pertama kitorang berjaga sebab eksaited. dah lama tu rasa dah bosan. semua tido. dekat nak sampai tu semua terjaga dan semua sakit kepala. rasanya sampai paris pon dah pukul 11 lebih malam time tu. sampai je dekat stesen (lupa nama stesen) tapi macam KL sentral lah. oh wait. nama stesen tu Gare du Nord. rushing menapak ke hotel.sampai je hotel dah pukul 12.30 tengah malam. nak checkin tetiba owner tu cakap dia dah kensel kitorang punya booking atas sebab  kitorang lewat sampai. frust gile! dah la negara orang. tengah malam dah tu. most of hotel penuh. mana nak cari hotel lain ni. last sekali owner hotel tu bagi solution, dia ada kontek hotel lain tapi jauh sikit lah. tak kesah asalkan ada tempat tido. turn out hotel yang baru ni lagi better dan lagi bersih. blessing in disguise maybe?



depan hostel yang murah tapi selesa nak mati

punya penat malam tu. mandi then tido. pegi eropah musim summer memang siang dia awal kan. around 6 a.m dah terjaga sebab dunia dah terang benderang. lupa pulak. tingkap tak tutup pulak tu. yeih! first morning di eropah. mandi mandi terus siap kelaur untuk explore paris. and tempat first kitorang pergi is Sacre-Coeur de Montmartre. kat situ ramai kawan kawan dah nasihatkan jangan naik tagga sebab banyak nigga kat situ diorang akan ikan friendship tali ke ape tah. dan diorang takkan bukak selagi kita tak bayar. kami semua naik, kena kepung dan selamat lari. melainkan sorang je terkena. tapi at the end diorang lepas je dia. thank God.


Sacre-Coeur de Montmartre


naik atas sana. sangat cantik. boleh nampak pemandangan kota paris. rasa puas degan segala drama orang kulit hitam kepong kitorang tadi. kalau korang nak tahu, kat eropah ni banyak church or chapel aje. so yang kitorang naik ni salah satu church lama yang terkenal.



pemandangan dalam. masa masuk tu ada diorang tengah ada prayer.


next stop! kitorang ke Notre-Dame de Paris pulak. ni pon salah satu chapel diorang jugak. kan notre-dame ni feymes dalam filen hunchback of notre-dame. haa sinilah tempatnya. naik train dari montmatre ke stesen St. Michel Notre-Dame. jalan sikit, tanya orang dan sampai.



Notre-Dame de Paris.


and bila sampai sini. nasib kitorang agak baik. walaupun kena beratur panjang, tapi cuasa baik. tak panas sangat. dan line pon takde lah lambat sangat. nak jugak masuk dalam tengok ada apa. biasalah kalau chapel ada ape je dalam tu kan. and diorang tgh ada prayer jugak time tu.



inside Notre-Dame de Paris.


habis melawat dalam tu terus kitorang naik train lagi nak ke Champs Elysees sebab diorang kata nak pergi shopping kejap. disebabkan rasa tak minat nak shopping kat sana. kami berdua tak join. tapi meraba jalan jalan kat street around that. kawasan tu macam golden triangle lah. semua branded item ada. Long Champ pon murah jugak kat situ. jalan jalan lapar. nak makan beef takot tak halal. pergi la kedai pizza then order Quattro Formaggi pizza ( piza 4 cheese) and pasta seafood. kebetulan pakai baju tie-die, pakcik kedai tu ingat TH orang brazil. kah! dia siap cakap “we have Brazilian visitor” . lantak dia lah. gua dah lapar. coffee dia sedap!


habis makan jalan jalan lagi. dah janji dengan diorang nk jumpa around 3. turn out bebudak ni sesat. almost 2 hour jugak tunggu. tapi..tulah. takkesah lah. (walaupun bengang) sebab tak suka tunggu orang lama lama sebenarnya. tapi alasan munasabah. so kira aci jelah.




fefeling piknik


habis diorang shopping, kitorang nak gerak ke Musee du Louvre pulak. nak jumpa cik monalisa. disebabkan dah beli museum pass, so masuk jelah dalam tu kan. first sampai jakun sangat sebab binaan dia lawa gila! tapi bila dah masuk dalam tu makcik tu kata “sorry because today we close early, please come again tomorrow” sempat jalan jalan kejap je dalam tu.









dah dalam dah tutup. keluar tu ape lagi. melacur ambil gambar lah banyak banyak kat louvre tu. bukan senang nak sampai. dah la tempat cantik pulak tu. ambil gambar sampai lebam lah gayanya.



tempat amek gamba acah acah pegang bucu piramid kaca tu tapi tak sampai sebab pendek. haha



sudah. bila tengah amek gambar fefeling depan tu. tetiba polis datang halau sebab diorang nak tutup dataran tu. ada function la kot. siap halau guna anjing. so bila dah pening nak cari stesen tren terdekat, kitorang amek keputusan gamble naik bas. tak kesah sangat sebab dah beli unlimited two day transportation pass. so gasak jelah naik.

nasib lah sistem bas dia pon senang nak faham. kalau kat malaysia? mampos sesat dulu. so kitorang naik jelah bas ke Invalides. turun situ untuk naik train ke Tour Eiffel. sebenarnya tak teringat langsung dekat area invalides tu ada jambatan yang orang dok gantung pad lock tu. yang macam kat bukit bendera tiru tu. haa yang tu lah. nasib baik benti sana and jumpa jambatan tu. kalau tak, tak lengkap la ke paris tak pergi ke jambatan tu.









masa kitorang pegi tu polis pelancong cakap lock tu diorang dah banyak buang. sebab dah berat sangat. so diorang ganti dengan board baru nk gantung lock tu. haha sia sia sape pegi letak manggga kat situ kan? and kalau da tak silap sekarang semua lock dah dibuang sbb berat.


dah pukul 7 lebih pon masih terang benderang. alang alang dah sampai. naik kejap jambatan tu. tapi taktaw kenapa time tu xramai orang. ok lah sebab senang nak amek gambar. habis jalan jalan situ. around 8p.m kiotrang naik tren ke Tour Eiffel dekat area Champ de Mars.


Tour Eiffel aka Eiffel Tower


Niat hati tu teringin nak naik kat observation deck diorang. sebab ada museum pass, boleh naik free. tapi orang ramai. malas lah nak beratur. so kitorang lepak je kat situ. dah pukul 9.30 malam pon langit terang benderang lagi. nak tunggu sampai diorang bukak lampu menara tu. lama la pulak. lama lama dah tak kuasa nak tunggu. kitorang balik jelah. sebab dah lewat. tak dinner lagi. sampai je dedekat hotel, terus cari makanan. habis hari pertama. banyak jugak dah cover.

Second day kat paris, kitoang harini jelajah luar paris. perjalan sejam lebih nak ke Chateau de Versailles. nak kesini kena beli tiket asing. sebab dia dah luar zon bandar paris. murah je. ramai jugak la yang nak pergi sana. and dari stesen train nak ke exact tempat tu kena jalan ada dalam 15mins lebih. macam jauh jugak.



beratur nak masuk


perkarangan dia


masuk dalam sana sekali lagi rasa terpegun dengan binaan dia. sangat cantik. sebenarnya kalau tak silap tempat ni adalah istana lama. luasnya toksah cerita lah, kitorang ronda dalam sana separuh hari pon tak habis lagi. kalau complete sekali taman luar rasanya kena sehari jugak ada kat sana. tapi tak kuasa lah. sebab ada date dengan makcik monalisa pulak.


lawa binaan dalam ni


suka lantai dia



cantik ya ampun dalam dia


Hari kedua pon kami pegi balik ke louvre. sebab tak puas hati semalam tak smepat jalan jalan dalam museum tu. tak kesah pon sebab ada unlimited museum pass. untuk dua hari. so masuk keluar berapa banyak kali pon tak kesah. bila jalan jalan dalam sana. baru sedar, apelah yang ada dalam sana kecuali hasil seni yang kitorang semua tak faham. tapi layankan jelah sebab nk pegi jumpa makcik monalisa tu. bila sampai hall yang ada potret monalisa tu tengok ramai gila orang. so berhimpit2 nak amk gambar. dah sampai depan. elehhhh potret monalisa yang feymes tu rupanya kecik je. serius ingat besar.


tu haa. kecik ja kak mona kat belakang tu


sudah! meluat! rasa tertipu! tapi atleast dah sampai kan. rasanya dah cover semua tempat penting di paris. kebetulan malam tu pulak kitorang kena rushing nak naik bas ke amsterdam pulak. tapi sebelum ke tempat bas tu kitorang stop kat Arc de Triomphe dulu nak snap amek gambar kejap.




habis snap gambar, bergegas ke Porte Maillot pulak. nak naik bas.naik bas ye. naik malam. sebab murah and nak jimat kos hotel. naik je bas. tidur dalam bas. dari paris ke amsterdam. lalu Brussels. berhenti berak kat Brussels so kiranya dah pijak bumi brussels la kan? hiks! gambar dalam entri ni kebanyakannya guna gopro je. nak gambar guna dslr pegi lah tengok kat istagram TH tak pon pegi tengok kat facebook album TH.

Pulau Perhentian ; Hiking

10:55 PM

 

 

Salam Sejahtera

 

pergi pulau mesti cerita pasal snorkeling. bosannyaa. haha. selain dari diving dan snorkeling, korang boleh jugak hiking kat perhentian ni. small hiking je. tak tinggi pon. tu pon hiking sebab nk tengok kincir angin atas bukit tu je.

 

kalau korang dari coral bay, dekat tepi ombak resort tu ada jalan kecik nak ke long beach yang maha semak tu. bila dah sampai kat hujung jalan tu, korang mengadap laut, pegi ke kiri and nnti ada lah signage naik ke windmill. naik je. hiking sikit dalam 20-30 minit. dah sampai.

 

Photo 21-05-2016, 10 40 16

 

kejap je sampai lah atas tu. serius rasa best sebab bila naik atas tu pemandangan dia cantik bangat. pehtu kalau korang rajin, turun lah kat the other side tu. ada macam jeti usang. ada tangga pon dah reput. i dont know why diorang dah tak repair tangga tu. tapi seriuslah laut sebelah sana cantik.

 

 

IMG_9407

kat puncak lepas hiking kat small island perhentian.

 

tapi tulah. sedih la tengok atas tu. dah la takde penjagaan, siap buang sampah merata rata lagi. malu kejap bila haritu ada geng omputeh bawak plastik sampah besar pegi kutip sampah2 yang orang lain buang kat atas tu.

 

IMG_9461

ni lah tangga cantik tu. tapi dah usang sbb takde penjagaan dan pembaikan

 

 

IMG20160521120025

nampak tak tangga karat siap besi tu dah mereput.

 

haa bila korang dah turun sampai bawah sekali tu, ada lah jeti usang. kat situ dah la air cantik. berenang pon best. so ape lagi, fiq pon terjun lah situ. haha! rasa best kejap sebab lama tak terjun laut. tapikan dah penat mandi tu, nk balik malas nk panjat dah. so ada pakcik sorang tu tunggu situ. water taxi. boleh lah. dia mintak satu kepala RM10. tapi memandangkan kitorang ni cheapskate, nego lagi. so boleh la dalam 4 orang, dia mintak RM30 je.

 

IMG20160521121710

 

IMG20160521121733

 

 

so bila balik dari situ, kitorang pon borak la dengan uncle owner maya chalet. dia geleng kepala sebab dia cakap kat situ ramai orang mati. idk dia saje nk takutkan ke or memang betol tapi sah sah la kitorang tak repeat dah terjun situ walaupun memang ada niat nk repeat pegi sana. ape pon, seronok lah. selain snorkel ape semua tu, dapat hiking walau sikit je. lagi satu, korang leh trekking satu pulau perhentian kecil kot kalau pegi sana. macam mana? tunggu la next entry fiq cerita pasal tu pulak. kbye!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Contact Form

Name

Email *

Message *